C - 10 (Oorlogswaan), 2004

Oorlogswaan

Photography
2004

Expositie Spertijd
augustus 2004

Ondersteund door
VSB Fonds
Amsterdam Oud-Zuid

Spertijd / Zero

Na 9/11 leidde de angst voor terroristische dreigingen tot extra voorzichtigheid bij de overheden, nationaal en lokaal.

‘Met Zerokunstenaar Carst van der Molen en buurtbewoners ontwikkelde ik een nieuw narratief, het tragische verhaal vertellend van de dertienjarige jongen Hansl die ervan overtuigd is dat er een nieuwe oorlog aankomt.
Hij ziet bewijs in een keten van eenvoudige tekens in de straat en het veranderd gedrag van de mensen van wie hij houdt. Witte honden wachten om in de aanval te gaan, zijn moeder Hannah komt laat thuis van haar werk. De melkleverancier bij de supermarkt gaat vrijwillig in militaire dienst. Hansl’s wereld is een omgekeerde post-Fordistische nachtmerrie, omdat alles wat hij ziet een onomkeerbare verbinding aangaat met zijn overtuigingen.
Het publiek was uitgenodigd om deel te nemen, in een na spertijd geopende huiskamer, luisterend naar elpees van vroeger, maaltijden delend.’

De performance The Queen of Death vierde de rouwende geest van oorlogsweduwen maar stelde ook vragen bij archetypisch huiselijk vrouwelijk en archaïsch mannelijk (oorlog gerelateerd) gedrag.

A - 09 (Oorlogswaan), 2004
A - 12 (Oorlogswaan), 2004
De doodskoningin (Oorlogswaan), 2004

Observing is a continuous action on the battle field:
use eyes and ears all the time. Never loose sight of the enemy!

Handboek voor de soldaat (The soldier’s handbook), edition 1988